Tio råd för att äta hälsosamt

Tio råd för att äta hälsosamt
03/12/2021 NOEGO

Vad du äter påverkar din kropp och ditt mående. Du kan ändra dina matvanor steg för steg och bara en liten förändring kan göra stor skillnad. Här har du tio råd om hur du kan äta hälsosamt och näringsrikt.

Dessa råd passar de allra flesta vuxna, men har du en sjukdom, äter vegetariskt eller veganmat kan du behöva särskilda råd. Hälsosamma matvanor kan bidra till att minska risken för hjärt-kärlsjukdomar, övervikt, cancer och typ 2-diabetes.

  1. Ät mycket grönsaker, frukt och bär. Gärna rotfrukter, vitkål, blomkål, broccoli, bönor och lök.
  2. Om du äter fisk och skaldjur, ät det två till tre gånger i veckan och varva mellan feta och magra fisksorter.
  3. Ska du äta pasta, bröd eller gryn? Välj fullkorn.
  4. Använd nyttiga oljor i matlagningen, som rapsolja eller smörgåsfetter märkta med Nyckelhålet*.
  5. Välj magra, osötade mejeriprodukter som är berikade med D-vitamin.
  6. Äter du kött? Ät inte mer än 500 gram i veckan. Endast en mindre del bör vara charkprodukter.
  7. Använd mindre salt i din matlagning och när du äter mat, samt välj salt med jod.
  8. Minska mängden onyttigheter. Här räknas bland annat godis, kakor, glass och annat med mycket socker. I synnerhet söta drycker.
  9. Ät lagom mycket. Se till att du får i dig lika mycket energi du gör av med. För lite och för mycket kan leda till allvarliga hälsoproblem.
  10. Välj nyckelhålsmärkta livsmedel.

*Varor som är märkta med nyckelhålet är ett nyttigare val i just den livsmedelsgruppen.

Främst av allt – försök att hitta ett sätt som fungerar för dig.

Vill du komma i kontakt med oss?
Du når oss via vår digitala mottagning PR Vård Online eller via 08-409 011 00 (telefontid: vardagar mellan 08.00-17.00)

Logga in PR Vård Online