Så sover du bättre

Så sover du bättre
21/10/2021 NOEGO

Kan du inte sova om nätterna? Att sova dåligt är ingenting ovanligt, men kan vara väldigt jobbigt. Här kan du ta del av några tips på hur du kan förbättra din sömn.

Sömn är viktigt för att du ska må bra. Förutom att kroppen varvar ned, lagras minnen, ny kunskap och intryck bearbetas. En vuxen brukar behöva mellan sex och nio timmars sömn per dygn, något som såklart varierar från person till person. Alla människor har perioder när de sover bättre eller sämre. Det finns saker du kan göra om du sover dåligt:

  • Ha rutiner. Om du sover och stiger upp på regelbundna tider blir det lättare att somna om kvällarna.
  • Rör på dig! Försök att röra på dig varje dag. Det har både god inverkan fysiskt som psykiskt.
  • Undvik koffein. Läsk, te, kaffe och energidryck fungerar sömnhämmande. Hela dagens koffeinkonsumtion påverkar kroppen. Även alkohol och nikotin påverkar sömnen negativt.
  • Sov inte på dagen. Lägg dig i stället tidigare på kvällen om du är trött. En tupplur kan påverka hela din nattsömn.
  • Försök att ta det lugnt innan du går till sängs. Gör sådant som får dig att varva ner.
  • Se över miljön du sover i. En mörk, tyst och sval omgivning kan göra det lättare att sova.
  • Försök att minska stressen i ditt liv. Fråga dig själv hur du mår. Om du känner dig stressad kan det påverka din sömn.

Vi hoppas att ovanstående tips hjälper dig. Om du har sovit dåligt i fyra veckor eller längre är det viktigt att söka hjälp. Sömnen påverkar din hälsa.

 

Vill du komma i kontakt med oss?
Du når oss via vår digitala mottagning PR Vård Online eller via 08-409 011 00 (telefontid: vardagar mellan 08.00-17.00)

Logga in PR Vård Online