Så slutar du att snusa

Så slutar du att snusa
05/11/2021 NOEGO

Att sluta snusa är inte helt lätt. Det viktigaste för dig som planerar att sluta snusa är att du verkligen vill sluta för att bli av med ditt beroende.

När du snusar använder du tobak, som innehåller nikotin, ett beroendeframkallande ämne.

Personer som snusar får i större utsträckning diabetes typ 2 och en hjärtinfarkt kan bli svårare än hos andra. Dessutom skadas tandköttet och tänderna missfärgas.

Att sluta snusa för med sig hälsofördelar, risken att få sjukdomar är inte lika stor och din munhygien blir bättre. Förutom det sparar du också pengar.

Tips för att sluta

  • Välj portionssnus i stället för lössnus och från lightsnus till minisnus.
  • Placera dosorna på ställen där du inte kan se dem.
  • Lämna snusdosan hemma ibland.
  • Prova snus utan nikotin.
  • Minska tiden med snus i munnen och även mängden snus du tar varje gång.
  • Skulle du behöva finns nikotinersättningsmedel för att hantera din abstinens.

Har du minskat mängden snus under tre till fyra veckor är det läge att sluta helt och hållet. Försök att lägga upp en plan. Bestäm ett datum, skriv ned anledningar till att du vill sluta och fundera på vad som skulle kunna hindra dig.

Lycka till!

Vill du komma i kontakt med oss?
Du når oss via vår digitala mottagning PR Vård Online eller via 08-409 011 00 (telefontid: vardagar mellan 08.00-17.00)

Logga in PR Vård Online