Så ändrar du dina alkoholvanor

Så ändrar du dina alkoholvanor
08/12/2021 NOEGO

Att bli av med alkoholproblem är inte omöjligt. Det viktiga är att du själv vill ändra dina vanor. Det går att göra på egen hand, men i vissa fall kan du behöva professionell hjälp.

Många saker påverkar ens alkoholvanor – alltifrån uppväxt, mående, trender, närstående och hur du själv reagerar när du dricker. Det finns inget konkret svar på hur mycket du alkohol du kan dricka utan att få sjukdomar eller andra problem. Hur mycket man kan dricka är individuellt. Är du medveten om dina alkoholproblem har du kommit en bra bit på vägen.

Frågor du kan ställa dig:

  • Hur ofta använder jag alkohol?
  • Har jag varit med om obehagliga situationer eller blivit skadad på grund av alkohol?
  • Har jag låtit bli att göra något jag borde på grund av alkohol?
  • Har någon annan kommenterat mitt drickande? Har någon blivit orolig eller sagt att jag borde sluta?
  • Hur påverkar drickandet mitt liv? Till exempel hur jag mår, min sysselsättning, min ekonomi eller mina relationer till andra.

Det kan vara bra att skriva ner svaren på frågorna.

Vad kan jag göra själv?

Här är exempel på några saker som kan hjälpa:

  • Börja med en nykter period, efter det kan det vara lättare att förändra vanor.
  • Sätt upp mål och bestäm i förväg hur mycket du får dricka per tillfälle/vecka.
  • Anteckna vad du dricker och när. På så vis får du överblick och kontroll.
  • Tänk igenom vilka du umgås med och vilka situationer som innebär risk för att du dricker för mycket.
  • Tänk igenom vilka alternativ du har till att dricka alkohol vid de tillfällen då det kan vara lockande. Ha en plan och var förberedd. Kan du välja en annan dryck eller hitta andra lösningar?
  • Ta hjälp från dina närstående.

Hitta det sätt som fungerar bäst för dig!

Vill du komma i kontakt med oss?
Du når oss via vår digitala mottagning PR Vård Online eller via 08-409 011 00 (telefontid: vardagar mellan 08.00-17.00)

Logga in PR Vård Online