Rörelse är livsviktigt

Rörelse är livsviktigt
28/10/2021 NOEGO

Alla vet att man ska vara fysiskt aktiv för en god hälsa. Det behöver inte betyda att du måste träna intensivt i timmar. Även lite rörelse om dagen kan göra stor skillnad för både kropp och själ.

Idag sitter vi stilla en stor del av dagen. Många glömmer bort att kroppen faktiskt är byggd för rörelse. Fysisk aktivitet är livsviktigt och förlänger livet. Att inte röra sig över tid ökar risken för bland annat högt blodtryck, depression, diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar.

Det är viktigt att röra på sig i vardagen för en positiv hälsoeffekt. För en hälsosam livsstil och ökad livskvalitet kan det vara en god idé att se över sina vanor. Regelbunden rörelse ökar ditt psykiska välbefinnande, stärker ditt skelett och bygger muskler.

Kanske frågar du dig hur mycket som krävs för en effekt? Enligt svenska myndigheters rekommendation bör alla vuxna vara fysiskt aktiva i 30 minuter, helst varje dag. Alltifrån ett träningspass, till en promenad i rask takt eller någon typ av idrott duger, så länge intensiteten är måttlig. Allra helst bör aktiviteten utföras sammanhängande i minst tio minuter och du bör bli lätt andfådd och få lite svårt att prata samtidigt. Det kan göra att du uppnår hälsovinster på flera sätt.

Tips för att komma igång

  • Gör någonting du tycker är kul. Det finns massor av olika sätt att röra på sig.
  • Rör på dig så fort du har möjlighet i din vardag.
  • Börja smått om det känns lättare.
  • Försök att göra det till en rutin!

Ta hand om dig!

Vill du komma i kontakt med oss?
Du når oss via vår digitala mottagning PR Vård Online eller via 08-409 011 00 (telefontid: vardagar mellan 08.00-17.00)

Logga in PR Vård Online