Motverka stress med en kort andningsövning

Motverka stress med en kort andningsövning
22/11/2021 NOEGO

Om du är stressad kan det fungera att varva ner genom att göra andningsövningar. Att slappna av är viktigt. Här har du en kort andningsövning du kan göra oavsett var du är.

Sätt dig eller lägg dig på en plats där du känner dig bekväm. Första gången du gör övningen kan du känna dig rastlös, men efter ett tag vänjer du dig.

Kort andningsövning

  1. Ta några djupa andetag genom näsan. Slappna av i kroppen, så att axlarna sjunker ner.
  2. Andas långsamt in genom båda näsborrarna och räkna till fyra under tiden.
  3. Håll andan inne och räkna till två.
  4. Andas långsamt ut genom näsan och räkna till fyra igen.
  5. Håll andan ute och räkna till två.
  6. Fortsätt övningen flera gånger och minst 5.
  7. Känns det bekvämt kan du låta utandningen ta dubbelt så lång tid som inandningen, och alltså räkna till åtta när du andas ut.

Vill du komma i kontakt med oss?
Du når oss via vår digitala mottagning PR Vård Online eller via 08-409 011 00 (telefontid: vardagar mellan 08.00-17.00)

Logga in PR Vård Online