Håll dig i form som senior

Håll dig i form som senior
09/05/2022 NOEGO

Att röra på sig är viktigt oavsett ålder. Att träna muskelstyrka, kondition och balans regelbundet är bra för dig som är äldre. Det kan ge dig styrka och uthållighet för de aktiviteter du planerar eller drömmer om.

Den här texten är riktad till dig som är äldre och vill hålla i gång kroppen för din hälsas skull.

Genom att gå en rask promenad om 30 minuter varje dag förbättrar du din kondition. Varje steg och extra rörelse har betydelse för din hälsa. När du blir äldre blir muskler och leder stelare. Du som tränar och rör på dig kan behålla mer styrka, rörlighet, smidighet och balans.

Hur kan jag göra för att hålla mig fysiskt aktiv?

  • Var fysiskt aktiv i vardagen. Du kan gå en promenad, häng tvätt eller städa.
  • Skapa nya vanor där fysisk aktivitet ingår, som att gå uppför trappor i stället för att ta hissen, en kort promenad innan frukost eller gör enkla träningspass.
  • Boka in tid och plats för din träning. Skapa dig en vana – bestäm tid och plats när du är fysiskt aktiv.

Så går du med rollator

Om du använder en rollator är det extra viktigt att träna, både balans och styrka. Tänk även på hur du använder själva rollatorn – gå nära, sträck på ryggen och se till att rollatorns handtag är inställda på rätt höjd.

Vill du komma i kontakt med oss?
Du når oss via vår digitala mottagning PR Vård Online eller via 08-409 011 00 (telefontid: vardagar mellan 08.00-17.00)

Logga in PR Vård Online