Avslappningsövning för hela kroppen

Avslappningsövning för hela kroppen
17/01/2022 NOEGO

När vi är stressade spänner vi oss lätt, blir nedstämda eller oroliga. Du som är spänd under en längre tid kan få svårt att slappna av dig själv. Här har du en övning som kan hjälpa dig att varva ner.

Börja med att sätta dig eller lägga dig ned bekvämt. Om det är första gången du gör den här övningen är det bra om du är i en lugn miljö. Efter att du gjort övningarna ett par gånger kanske du dig förmodligen mer bekväm och kan då göra övningen oavsett om det är ljud i bakgrunden. Denna övning tar två minuter att göra.

  1. Luta dig tillbaka om du sitter. Blunda om det känns bra för dig.
  2. Ta ett par djupa andetag genom näsan och låt musklerna i magen slappna av.
  3. Spänn hela kroppen samtidigt, från tårna till ansiktet och lyft huvudet, benen och armarna ett par millimeter från golvet, men inte högre. Håll därefter andan.
  4. Håll kvar spänningen. Fortsätt att hålla andan i tio till femton sekunder, eller längre om det känns bekvämt.
  5. Andas ut och låt kroppen sjunka ner. Ligg kvar en stund och låt andningen bli som vanligt. Känn att fötterna faller lite åt sidan. Känn att hela kroppen slappnar av.
  6. Gör om övningen några gånger.

Vill du komma i kontakt med oss?
Du når oss via vår digitala mottagning PR Vård Online eller via 08-409 011 00 (telefontid: vardagar mellan 08.00-17.00)

Logga in PR Vård Online